Pa de pagès

Un dels meus nous plaers d’entre setmana és arribar a casa corrent de la feina i posar-me a fer pa i iogurts… sí, potser estic més boja del què us imaginaveu, o del que jo mateixa creia, però realment ja s’ha convertit en un ritual.

Arribo a casa contenta de saber que tinc tota la tarda per endavant per mi sola (bé amb la companyia de l’Esquitx!) amb l’únic objectiu de donar forma a dues coses tant senzilles de fer però a la vegada tan gratificants.

1-2

Remenar els ingredients del iogurt i deixar-los a la iogurtera fins l’endemà al matí no té cap mèrit, però emportar-me cada dia a la feina un iogurt casolà val un imperi.

2

I què me’n dieu de posar les mans a la massa, embrutar-te de farina, cultivar la paciència veient com mica en mica a mesura que passa l’estona allò va creixent i prenent forma… notar com poc a poc tota la casa està immersa en aquella olor de pa coent-se lentament al forn…i llavors, crec que arriba el més gratificant de tot… quan de sobte algú especial obre la porta amb un somriure d’orella a orella, es pren el seu temps per olorar i diu que li has alegrat el dia, perquè no hi ha res com el pa fet a casa, amb les mans, i amb el cor.

3

Hi ha mil receptes de pa, i mil combinacions de diferents farines. Jo a part de les receptes que pots trobar per internet tinc els que són els meus tres llibres de capçalera:

Pan con Webos Fritos, del blog Webos Fritos

Pa, de Xavier Barriga

Panes creativos, de Daniel Jordà

He fet vàries receptes de cada un d’ells, i fins i tot he anat a algún curs, però avui no us porto cap recepta d’aquests llibres…tot i que si voleu més endavant us en poso alguna perquè la proveu! La d’avui és una recepta bàsica, sense complicacions, ingredients difícils ni temps de llevats interminables. No sé quin n’és l’orígen, ja que a mi me la va passar el Sr Pots que li havia passat un company de feina.

Per fer-la només necessitem:

– 525g de farina de força

– 525g de farina de mitja força*

– 21g de sal

– 1 sobre de llevat sec per fer pa

– 640g d’aigua

* el tema de les farines donaria per un munt de posts, si no trobeu farina de mitja força la podeu posar de força que és la que venen al súper, si aneu a botigues especialitzades o de les que venen a granel segur que en trobeu

4

Amb aquestes quantitats surten dos pans de mig; nosaltres els tallem a rodanxes i el congelem, i així n’anem treient una llesca cada dia per l’esmorzar.

Passos a seguir:

Amassar els ingredients a la màquina durant uns 5 minuts (es pot fer amb la thermomix,  amb una amassadora o a mà també)

– Treure la massa i  fer-ne una bola.

Posar la massa en un bol amb una mica d’oli a les parets

– Deixar-la reposar amb un drap de cotó al damunt durant aproximadament una hora o fins que s’hagi fet el doble de gran

– Treure la massa del bol i dividir-la en dues. Donar  forma de bola i posar-les a la safata del forn

Tapar amb el drap de cotó i deixar reposar aproximadament una hora i mitja o fins que doblin el tamany

– Una estona abans escalfar el forn, calor a dalt i a baix a una temperatura de 245º

– Posar a la part baixa del forn un bol amb aigua per fomentar que es faci vapor

– Quan el forn hagi agafat la temperatura adequada i les masses hagin crescut posa’ls-hi una mica de farina pel damunt i fer un parell de talls amb un ganivet ben afilat

– Posar la safata amb els pans al  forn i abaixar la temperatura d’aquest a 225º

– Quan porti 5 minuts al forn obrir uns segons la porta perquè surti el vapor i continuar amb normaliat la cocció durant 40 minuts més

– Si veieu que se us cou massa per la part de dalt podeu posar un paper d’alumini per sobre per evitar que es cremi, que cada forn és un món!

5

I és clar, amb una setrillera rústica el pa amb oli està molt més bo!

firma

Anuncis

17 thoughts on “Pa de pagès

  1. ohhh que pinta tiene tu pan! yo lo quiero… de fuerza si la tengo localizada, pero media fuerza ya suena a profesional. Pruebo con todo de fuerza a ver.
    Ya me estas creando necesidades, pero si en casa apenas comemos pan, jajaja pero me lo has puesto en bandeja.
    Yo lo haré a mano, así que supongo que hay que amasar un huevo… jejeje

    muacs princesa!

  2. Doncs si…al nivell de bojeria t’ha guanyat amb honors… Al de la meva admiració …t’has sortit de l’escala.
    Quina gana de pà amb tomaquet m’has fet venir…

  3. Jo amb el pa encara no m’he llençat però em passa el mateix amb fer pastissos i cocs. A vegades, arribo tard i cansada de la feina però els peus em marxen cap a la cuina, consulto la meva carpeta de receptes i em poso enfarinada en un moment. I què bo l’esmorzar al dia seguent un pastís fet una mateixa!

  4. ahir vaig descobrir la teva afició pel pa i m’estic morint de l’enveja !!!! tota la tarda per davant sola ??????? !!!! on va quedar allò ?? jajajaj fa 19 mesos que no faig res, però tornaré !!!

    • Jejeje sí, encara tinc la sort de tenir temps per a mi 😉 espero que trobis un moment per a gaudir d’aquests petits moments per tu. No et perdis la recepta d’aquest proper dilluns! Et sorprendrà 😊

  5. Retroenllaç: Panets de llimona i gingebre | Senyoreta Pots

M'encanta llegir els teus comentaris!

